thill.dk
September 06, 2010, 17:03:30 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
News: SMF - Nyt på thill.dk!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Flødegullasch med kartoffelmos  (Read 171 times)
admin
Thomas Thillerup
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« on: October 22, 2007, 18:37:52 PM »

Antal personer: 2-3
Ingredienser: 500  g. spidsbryst af kalv 
3  store salatløg 
1  stor melet kartoffel 
250  g. brune champignoner 
25  g. smør 
1/4  l. piskefløde 
2  grene timian 
2  spsk. tomatpuré 
2   lille bdt. persille 

Kartoffelmos:     
1/2  kg. store melede kartofler 
1/4  l. fløde 2 
50  g. flødeost 
4   æggeblommer 

Kalvekødet skæres i store tern. I en tør, tykbundet gryde brunes det godt under omrøring og tages op. Smørret brunes i gryden. De skivede løg brunes i smørret nogle minutter. Kød og tomatpuré kommes ved, og det dækkes kvart op med vand. Skru ned til mellemvarme, læg låg på og lad det simre i 30 min.

Så tages låget af, og fløde og timian kommes ved sammen med den revne kartoffel. Simrer 25 min. ved svag varme. De sidste 5 min. kommes de skivede champingnons ved, og til allersidst vendes den hakkede persille i.

Sovsen skal have en crèmet konsistens. Er den for tynd, så tag kødet op og giv sovsen et opkog på 20 min., inden kødet atter kommes ved.

Kartoffelmos:
Kartoflerne skrælles, koges i 25 min. under låg og piskes ud med håndmixeren. Kom fløde, flødeost og æggeblommer i og pisk det hele godt ud. Smag til med salt og peber og servér mosen med en klat smør på toppen af hver portion. Eller: Kom mosen i et ildfast fad og sæt den i en 180 grader varm ovn i 10 min., så den gratinerer. 

[attachment deleted by admin]

[attachment deleted by admin]
« Last Edit: October 22, 2007, 19:18:30 PM by admin » Logged

Cruel but unjust
Pages: [1]
  Print  

Jump to: